Quick Scan Teamgerichtheid

Hoe teamgericht is jullie organisatie?

Quick Scan Teamgerichtheid

Een bedrijf is succesvol als men dagelijks in staat is de klanten “blij” te maken en er tegelijkertijd ook nog (wat) winst gemaakt wordt. Winst die nodig is om te kunnen blijven investeren in optimalisatie, verbeteringen en vernieuwingen, zodat ook gewerkt kan worden aan het voortbestaan in de toekomst.

Het onderscheid van een bedrijf, is datgene dat uniek is en daarmee dus verschilt van concurrentie.
Een klant kiest in principe niet voor het product of dienst dat je biedt of vanwege de prijs die ervoor gevraagd wordt. Natuurlijk: de kwaliteit moet goed zijn en de prijs marktconform: dus niet té goedkoop en zeker niet té duur. Maar door de technologische mogelijkheden van vandaag, kan de (potentiële) klant jullie product en prijs vergelijken met alle anderen. Dé reden om dan toch voor een bepaald bedrijf of merk te kiezen (of om weg te gaan bij de huidige leverancier) ligt dus op andere vlakken.
Vlakken die minder goed of zelfs helemaal niet gekopieerd kunnen worden, of positiever gezegd: zaken die jullie bedrijf werkelijk onderscheidend maken!

Deze zaken hebben in eerste instantie te maken met service, locatie en promotie, zoals bijvoorbeeld: leveringsgemak, betalingsgemak, bereikbaarheid, snelheid, transparantie, garantie, free services en fee (extra) services, zoals installatie van het product, gebruiksgemak etc. etc.
Toch zijn ook deze zaken niet altijd uniek of voorbehouden aan alleen jullie bedrijf, maar de goede concurrenten (die hun basis ook goed op orde hebben) zullen in staat zijn ook hier zich in te onderscheiden.

Wat blijft er dan werkelijk over als het gaat om jullie unieke propositie?
Dat is de organisatie zelf. De historie, de cultuur, de mensen, het persoonlijke…
De organisatie is natuurlijk, de structuur, de systemen, de stijl, maar is vooral, het team!!

Teamgerichtheid zorgt ervoor dat er voldoende (vak)kennis aanwezig is, dat de juiste mensen op de juiste plek zitten, dat ze gemotiveerd en betrokken zijn, zich kunnen inleven in de klant, oplossingsgericht zijn en er dus voor zorgen dat daarmee hét verschil gemaakt wordt.

Met andere woorden: teamgerichtheid zorgt voor klantgerichtheid en dat zorgt voor bedrijfsgroei.

Hoe teamgericht is jullie organisatie?

Daar hebben wij een studie van gemaakt en tientallen jaren ervaring opgedaan in zeer uiteenlopende branches. Daaruit hebben we een model ontwikkeld, dat uitgaat van 8 voorwaarden, die ervoor zorgen dat je organisatie, het bedrijf, teamgericht(er) wordt naar mate deze voorwaarden aanwezig zijn
c.q. aan deze voorwaarden dagelijks wordt gewerkt om ze te verbeteren.

Dit is het Moventium-model van teamgerichtheid:

Quick Scan Teamgerichtheid

Vanuit deze voorwaarden heeft Moventium een Quick Scan ontwikkeld, die op een relatief eenvoudige manier rapporteert hoe jullie organisatie scoort op Teamgerichtheid in het algemeen en de verschillende voorwaarden in het bijzonder.

Wat is er nodig om deze scan inhoud te geven? Minimaal 4 deelnemers (leiding/medewerkers) vanuit je organisatie. Deze mensen geven allemaal hun persoonlijke visie/mening op de diverse vragen en stellingen m.b.t. de teamgerichtheid van de organisatie. Wij maken hieruit vervolgens een rapport, waarin niet de namen van de deelnemers staan, maar wel de scores op de diverse punten inclusief
eventuele opmerkingen en toelichtingen. Als bonus ontvangen jullie een advies/aanbeveling vanuit Moventium voor “quick wins” om de teamgerichtheid (direct) te kunnen verbeteren.

Wil je weten hoe teamgericht jullie organisatie is, laat dan hieronder je contactgegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op. Uiteraard kan je ook altijd even bellen naar Jan Holsappel (directeur Moventium) op 06 – 212 86 932